Svenska Jägareförbundet

Afrikansk svinpest

Under maj månad genomförs de förhoppningsvis sista söken efter vildsvinskadaver i Fagersta, Västmanland. Hittas ingenting kan området friskförklaras från afrikansk svinpest till hösten. Foto: WildMedia/Mostphotos

Sista vildsvinssöken i Fagersta

De närmaste veckorna genomförs de förhoppningsvis sista söken efter svinpestsmittade vildsvin i Fagersta. Hittas inga nyligen avlidna vildsvin kommer området kunna friförklaras från smitta till hösten, i vad som i så fall blir Europas snabbaste bekämpning av afrikansk svinpest.

2024-05-02

Med tanke på att det inte finns några levande vildsvin i kärnområdet tror vi inte att vi kommer hitta någonting, säger Lars Björk, jaktvårdskonsulent och ansvarig för Svenska Jägareförbundets insatser i Fagersta.
Men detta är ett nödvändigt steg i processen att kunna friförklara området. Därför ska kärnområdets 13 000 hektar sökas av ytterligare en gång för att säkerställa att det verkligen inte finns några nya, färska kadaver, fortsätter Lars Björk.

Jägarnas arbete har varit nyckeln i den snabba bekämpningen av smittan så här långt och fortsätter att vara det. Den 4 maj drar söken igång igen och förhoppningen är att så många som möjligt återigen kan ställa upp för denna sista insats.
Alla som gått biosäkerhetsutbildningen har fått en förfrågan om att komma och hjälpa till, säger Lars Björk. Vi kommer att söka under maj månad och får vi tillräckligt många som ansluter så kan det här sista söket vara avklarat på 5 till 8 sökdagar.

Nya forskningsmöjligheter

Smittskyddsavlivningen av vildsvin i Västmanland har öppnat upp för forskningsmöjligheter. I den yttre zonen runt Fagersta finns fortfarande vildsvin. Här kommer Grimsö Forskningsstation under maj månad att märka vildsvinskultingar med en knapp i örat i ett projekt för att undersöka vildsvinens spridningsmönster.

Kultingarna kommer fångas in, märkas och omedelbart släppas igen. När vildsvin med knapp i örat senare fälls, ber man jägarna att skicka in knappen tillsammans med koordinaterna till Grimsö. På detta sätt kommer man kunna få insikter om vildsvinens spridningsmönster – om de sprider sig in i det ”tomma” området, eller föredrar andra håll där andra vildsvin finns.
Utbrottet av afrikansk svinpest i Fagersta har haft en negativ påverkan på så många. Om det går att finna ljusglimtar, som att vi kan passa på att lära oss mer om vildsvinen som art och hur de sprider sig, så är det såklart positivt, säger Lars Björk.

Tillbaka till överblick